Tuesday, August 1, 2017

IFYE-vaihto: Jaunpils 22.7-2.8.2016 osa 2

Nyt jatkuu IFYE-kertomukseni viime kesän (2016) seikkaluista Latviassa. Tässä postauksessa olemme vielä Jaunpils-nimisellä pienellä paikkakunnalla maitotilalla. Katso ensimmäinen osa täältä

27.7. aamulla lähdimme "kotoa" kohti Zebreneä host-perheen tytön kaverin luokse. Hänellä oli tuolloin nimipäivä ja oli tarkoitus juhlistaa sitä. En odottanut mitään ihmeempää, koska eihän Suomessa ole tapana juhlia nimipäivää kovin erikoisesti. Mutta tässä latvialaisessa perheessä olikin vähän eri meininki! Lähdimme isolla porukalla pitkälle pyöräretkelle, jota johti nimipäiväsankarin isä. Pysähtelimme hauskoihin paikkoihin ja isä kertoi niiden historiasta ja merkityksestä. Söimme välillä jäätelöä ja pidimme taukoa. Matkalla näimme mm. vanhan kirkon rauniot, vanhaa upeaa metsää, vanhan sudenloukun sekä sodanaikaisia bunkkereita, joiden sisältä löytyi myös geokätkö. Noin viisi kilometriä ennen kotiinpaluuta pysähdyimme perheen tuttavien luona lounaalle. Heillä oli jos jonkinmoista kotieläintä; hevosia, vuohia, koiria, lampaita sekä 10 frettiä! Kaikkia sai silittää ja frettejäkin pitää sylissä.
Sodanaikaisessa bunkkerissa loggaamassa geokätköä!
Vasemmalla nimipäiväsankari ja takana hänen isänsä.
Evästä pyöräretken lomassa, mukissa koivunmahlamehua.
Fretti
Uimareissun jälkeen juomavettä suoraan luonnonpurosta!
Nimipäiväherkkuja 🎂
Retken jälkeen ei ollut mitään käsitystä kuinka pitkän matkan olimme polkeneet, koska matkalla oli niin  paljon kaikkea nähtävää ja kuultavaa. Perheen isä kuitenkin paljasti, että matka oli noin 31 kilometriä! Ei kyllä tuntunut edes siltä :D Samana päivänä kävimme vielä uimassa Zebrus-järvellä. Vesi oli lämmintä ja sää hieno. Uimisen päätteeksi täytimme vesipullot luonnonpurosta, jossa virtasi kirkasta juomakelpoista vettä. Illalla grillailimme ulkona ja kuuntelimme perheen tuttavan kitaransoittoa. Tällä perheellä on myöskin aika iso maitotila, jossa on automaattiruokinta. Pihamaalla kulki myös kissoja ja koiria.

28.7. aamupalan jälkeen katselimme telkkarin kautta pyöräretkellä otettuja kuvia. Hauska idea kyllä tämä nimipäiväpyöräily! Latvialaiset ovat muutenkin hyvin liikunnallista kansaa. Kun saavuimme takaisin host-perheen luo, söimme lounaan ja menimme perheen tytön kanssa Jaunpilsin keskustaan. Ostimme jäätelöä ja kävimme mm. katsomassa keskustan kirkkoa sisältäpäin sekä kirjastossa. Ostin myös postikortteja. Sitten menimme Amatu Mājaan tekemään savitöitä. Se on eräänlainen käsityökeskus, jossa järjestetään kursseja ja siellä on myös myymälä. Siellä tehdään myös mattoja. Tein kaksi erilaista savikippoa. Myöhemmin samana päivänä kävimme myös host-perheen tuttujen luona. Heillä on myös maitotila. Paistoimme makkaraa, söimme dippivihanneksia ja muita herkkuja. Latvialaiset viettävät paljon aikaa perheen, ystävien, tuttavien ja naapureiden kanssa, varsinkin kesällä!
Jaunpilsin kirkko
Savitöitä tekemässä
Hänen itse tekemänsä matto
29.7. iltapäivään asti meni seikkaillessa pyöräillen keskustassa, kavereiden luona, jäätelöä syöden (kyllä, latvialaiset syövät paljon jäätelöä!), pelejä pelaten ja hengaten. Kuuden aikaan lähdimme koko perheen voimin kohti Liepājaa, jossa sijaitsee host-perheeni isän veljen kesäasunto. Liepāja on satamakaupunki länsi-Latviassa ja samalla Latvian kolmanneksi suurin kaupunki. Sen väkiluku on yli 78 000. Sukulaisten kesäasunto sijaitsi kävelymatkan päässä hiekkarannasta, joka muistuttaa paljon Yyteriä. Tuttavaperheen äidin äiti osti rakennuksen tontteineen 40-luvulla ja nyt se on remontoitu maalaisromanttiseksi kesänviettopaikaksi. Söimme ulkona hämärtyvässä illassa suolaheinäkeittoa ja joimme viiniä. Kävimme katsomassa auringonlaskua hiekkarannalla! Kakkukahvien jälkeen lähdimme ajamaan takaisin Jaunpilsiin ja kotona olimmekin vasta kahdelta yöllä!
Legendaarinen apinapeli :D
Sukuloimassa Liepājassa
Pikakakku, joka on tehty kasaamalla kerroksittain vaaleita keksejä, hilloa ja kermavaahtoa.
Liepāja
30.7. kaikki nukkuivat pitkään, koska eilinen venyi yöhön asti. Tänään lähdettiin kuitenkin taas uuteen reissuun! Nimittäin Ķemerin kansallispuiston suo, jossa oli hyvät pitkospuut. Vaikka maisema oli aika samanlainen kuin vaikkapa Isonevalla Pomarkussa niin oli silti hieno nähdä tämä paikka kypsyvine karpaloineen ja näköalatorneineen. Pitkospuureitti oli noin 5 km, ja sen jälkeen matka jatkuin Jelgavaan. Se on yli 61 000:n asukkaan opiskelijakaupunki. Hieman Jelgavan ulkopuolella pysähdyimme piipahtamaan minieläintarhassa. Siellä oli mm. fasaaneita, riikinkukkoja, kanoja, oravia, sikoja, poneja, vuohia, kaneja, pesukarhuja, murmeleita, maroja, wallabi, kivinäätä, koatia ja mulle aivan uusi tuttavuus nutria! Nutria muistuttaa majavaa, mutta on tummempi ja pienempi ja sillä on rottamainen häntä. Aina oppii jotain uutta! Illalla kotona söimme makaronivelliä ja pelmeeneitä.
Ķemeri
Nutria eli rämemajava
31.7. oli muuten hyvä päivä lukuun ottamatta järkyttävää päänsärkykohtausta, jonka sain ollessani auringossa hetken ilman päähinettä. Sen jälkeen en ole ollut varttiakaan ilman lippistä auringossa. Ennen päänsärkyä päivällä osallistuin perheen tytön kanssa läheisessä paikassa järjestettävälle kurssille, jossa teimme itse kosmetiikkaa! Valmistimme kuivashampoota, deodoranttia, hammastahnaa, hyttyskarkotetta ja kodin puhdistusainetta. Suurimpaan osaan näistä tuli mm. perunajauhoa, vettä ja ruokasoodaa. Teimme myös jalkakuorinnan mintun lehdistä, sokerista ja öljystä. Ennen kuorinnan testausta teimme jaloille kukkakylvyt. Teimme myös kukkaseppeleet. Ilta vietettiin jälleen tuttavaperheen luona syöden, saunoen ja jutellen!
Kotitekoinen minttu-sokerikuorinta
💜
1.8. vuorossa oli Tērveten luonnonpuisto. Koko aamu satoi eikä sade lakannut kun pääsimme perille. No, ei muuta kuin sadekamppeet päälle ja menoksi! Paikka on suuri ulkoilualue, jossa voi nähdä mm. sienipatsaita, puisia kääpiöitä ja heidän asumuksiaan :D Sieltä löytyy myös korkea näköalatorni. Harmi vaan sää oli niin sumuinen, ettei kovin pitkälle nähnyt. Iltapäivällä kotiin palatessa sää muuttui täysin; lämmintä ja aurinkoa! Pidimme ulkona grillijuhlat, koska tämä oli viimeinen iltani perheen luona. 2.-5.8 vierähti toisella, mutta pienemmällä 4H-leirillä Salduksen lähellä Jaunlutriņissa.